دیدبان

رسانه های موجود در جهان اسلام هم افزایی ندارند/ رسانه ها تاثیر چشمگیری در پدیده اسلام هراسی دارند

رسانه های موجود در جهان اسلام هم افزایی ندارند/ رسانه ها تاثیر چشمگیری در پدیده اسلام هراسی دارند

"دیدبان":یک کارشناس حوزه رسانه با اشاره به كثرت رسانه در دنياي امروز اظهار داشت: در دنیای اسلام رسانه های زیادی وجود دارد ولی متاسفانه این رسانه ها هم افزایی ندارند، در حقیقت دارای یک ارتباط منسجم برای تقویت یکدیگر نیستند به این معنی که خبری را تولید می کنیم اما همان خبر را نمی توانیم در سطح گسترده توزیع کنیم.

مسعود بصيري مدرس حوزه رسانه در گفت وگو با شفقنا (پایگاه بین‏المللی همکاری های خبری شیعه) گفت: یکی از مشکلاتي که در بین رسانه ها در دنیای اسلام وجود دارد این است که  با وجود اینکه در بخش رصد و دروازه بانی اخبار طرف مقابل عملکرد خوبی داریم، اما در زمانی که بخواهیم موج تازه ای ایجاد کنیم دارای یک تیم فورواردی یا يك تيم موج ساز قدرتمند نیستیم. از جمله دلایلی که می توان برای این مساله برشمرد این است که متاسفانه طی سال های گذشته در آموزش نیروهای کارآمد و توانمند غافل بودیم.

او در عین حال تصریح کرد: ناگفته نماند خبر و خبرنگاری در بعضی کشورها یک امر حرفه ای و تمام وقت نیست، البته در سرمایه گذاری برخی دولت ها بر روی رسانه هایشان از جمله کشور خودمان یا چند کشور دیگر کارهای قابل قبولی انجام شده به عنوان مثال حزب الله  لبنان طی سال های اخیر در راه اندازی روزنامه و رسانه دیداری و شنیداری خوب عمل کرده است. با اين وجود همچنان تسلط دنیای غرب بر رسانه بیش از ما است.

این فعال رسانه ای در ادامه افزود: اگر بخواهیم عملکرد رسانه ها را طبقه بندی کنیم شبکه هایی مانند الجزیره و العربیه عملكرد قابل قبولی ندارند. درست است كه گاهی در برخی امور مانند جنگ 22 روزه غزه شبكه اي مانند الجزیره پوشش خبری خوبي داشته، اما این امر تابع سیاست های دولت در آن مقطع زمانی بوده است، ولی این که آيا  شناختی از احتیاجات دنیای اسلام در مقابل غرب توسط رسانه ها انجام شده، پاسخ منفی است و اين امر الزاماً تابع سیاست های دولت مربوطه در عالم سیاست است.

بصیری همچنين با تاکید بر تأثیر رسانه به عنوان قدرت نرم در رشد اسلام هراسی دنیای غرب بیان کرد: رشد این امر توسط رسانه امری غیر قابل انکار است و اغراق نیست اگر بگوییم بیش از 90 درصد پروسه اسلام هراسي به وسیله رسانه انجام می شود.

او در پاسخ به این سوال که رسانه از منظر اسلام چه ویژگی هایی دارد، تصریح کرد: رسانه به طور اخص در فقه اسلامی یا مکتب تشیع تعریف مشخصی ندارد ولی اگر بحث را در شیوه اطلاع رسانی و ارتباطات بسط دهیم می توانیم به احادیث و روایات متعددی که در این زمینه وجود دارد اشاره کنیم. مفاهیمی از قبیل وفادار بودن به آرمان های اسلامی، واژگون نشان ندادن اخبار در راستای اهداف و منافع گروه های مختلف، تهمت نزدن و دروغ نگفتن را بايد سرلوحه كار خبررساني قرار دهيم. وقتی یک گفت وگوی خبری صورت رسانه ای پیدا می کند و گسترده می شود نباید اصول اخلاقی خبری از آن سلب شود و اصل را باید حرکت بر مدار انسانیت و اخلاق قرار داد.

اين مدرس حوزه رسانه همچنین با اشاره به لزوم سرمايه گذاري بر روي رسانه ها در حوزه ارتباطات ديني و اخلاقي خاطرنشان كرد: رسانه هاي مذهبي پاسخگوي همه نيازهاي جامعه نيستند و بايد خيلي قدرتمند تر عمل كنند. سوالات متعددي به ويژه در ميان قشر جوان وجود دارد كه مي توان با برقراري ارتباط بيشتر رسانه‌هاي مذهبي با اين قشر و تغيير شيوه صحبت كردن با آنها پاسخگوي نيازهاي مذهبي جامعه جوان بود.

او افزود: متاسفانه كل تيراژ روزنامه هاي كشور خودمان به يك ميليون نمي‌رسد كه در قياس با ساير كشورها که به عنوان مثال شايد يك كشور چيزي حدود 14 ميليون تيراژ داشته باشد، از جايگاه پاييني برخوردار است. حال از اين يك ميليون تيراژي كه در كشورمان داريم چند درصد كار مذهبي مي‌كنند؟

بصیری در پایان با بیان اینکه گاه،‌ديدگاه هاي ما كوتاه مدت را می بیند، تاکید کرد: باید در حوزه مذهب و ارتباطات ديني و اخلاقي با مخاطبان جهاني سرمايه گذاري شود و گام هاي بسيار بزرگي در اين زمينه برداشته شود.

مرتبط‌ها

حضور 3 میلیون افغان در ایران

همسر دلخواه خود را دانلود کنید

دوئل مرگبار دو اراذل محله فلاح برای قدرت نمایی

تصاویر/ شاسی‌ بلند جدید آمریکایی

تصاویر/کاپیتان پرسپولیس باید اخراج می شد

آغاز برخورد با بدپوششی و کشف حجاب در تهران